Menu

اخبار

اخبار

16 مرداد؛ روز جهاددانشگاهی
 

16 مرداد؛ روز جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی 44 سال پیش با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی بنیان گذاری شد. بانک خون بندناف رویان نیز 18 سال پیش از سوی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی راه اندازی شد.
ﺳﻪشنبه، 16 مرداد 1403 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی،  اولین هدف از راه اندازی بانک خون بندناف رویان این بود که شرایطی را فراهم می کند تا سلول های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم ، این منبع ارزشمند براحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد.  این بانک با داشتن 46 نمایندگی در استان های مختلف توانسته است، با استاندارد سازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه های خون بندناف و همچنین مراكز پیوند علاوه بر درمان بیماری های بدخیم و نجات جان انسان ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در كشور، از خروج ده ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر كشورها جلوگیری کند.

بانک خون بندناف رویان طی سال های اخیر اقدام به توسعه محصولات خود کرده است.

بانک سلول های بنیادی خون محیطی

در اوایل سال ١٣٨٧ برنامه انجماد و ذخيره‌سازی خون محیطی به منظور خدمات‌رسانی به بیمارانی که مبتلا به بیماری های: مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان‌هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی، آنمی‌ سلول‌داسی‌شکل و... به‌طور رسمي در پژوهشگاه رویان آغازشد و از سال ١٣٩٦ این خدمات توسط شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان و در سطحی وسیع در سراسر کشور در حال ارائه است.

بانک سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بندناف

آزمایشگاه تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در زمینه تحقیقات پایه به منظور گسترش خدمات تخصصی مرتبط با ضمائم زایمانی شامل سلول‌های بافت بندناف و خون بندناف در حال فعالیت است و با در اختیار داشتن پرسنل فنی مجرب و همچنین استفاده از تجهیزات کامل و به روز، توانسته است به عنوان یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در کشور فعالیت نماید. استخراج سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بافت بندناف و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی به شکل آلوژن برخی از دستاوردهای این آزمایشگاه است.

پانسمان های بیولوژیک

 با توجه به دسترسی آسان شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان به محصولات زایمانی، گروه تحقیق و توسعه این شرکت را برآن داشت تا اقدام به راه‌ اندازی بانک پرده آمنیوتیک نماید. فعالیت این بانک با سامان‌دهی و تنظیم روش‌های استاندارد برای جمع آوری و پردازش اولیه پرده آمنیوتیک آغاز شد و در حال حاضر با تولید چهار نوع محصول مختلف از بافت اولیه پرده آمنیوتیک با رعایت اصول و استانداردهای لازم در حال ارائه خدمات به کلیه مراکز درمانی و پژوهشی می‌باشد.

سرم خون بندناف انسانی

کشت و تکثیر آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی، پیش‌نیاز استفاده از آنها در امر تحقیقات یا حتی سلول درمانی است. رایج‌ترین نوع مکمل محیط کشت که جهت تأمین فاکتورهای رشد مورد نیاز برای بقاء، چسبندگی و رشد سلولی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرم جنینی گاوی (FBS) است. با این حال، به ویژه برای اهداف درمانی، اجتناب از آلودگی به انواع پاتوژن‌های حیوانی (پروتئین، ویروس‌ و باکتری‌)، باید در نظر گرفته شود. در این راستا، جایگزینی سرم جنین گاوی با سرم خون بندناف انسانی در حال حاضر مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. سرم خون بندناف انسانی علاوه بر رفع موانع استفاده از سرم جنینی گاوی ، توانایی بهینه‌سازی شرایط کشت برای اهداف سلول‌درمانی را دارد.

قابل ذکر است که، بر اساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، کارایی محیط کشت حاوی ٥% سرم بندناف در کشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی، معادل محیط کشت حاوی ١٠% سرم گاوی است. در غلظت ٥% سرم بندناف، نه تنها تکثیر سلول‌های مزانشیمی به خوبی صورت می‌گیرد، بلکه پتانسیل تمایزی و بیان مارکرهای سطحی آنها نیز به خوبی حفظ می‌شود.

سرم تولید شده در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان دارای گواهینامه کنترل کیفی (شامل انواع تست‌های ویروسی، میکروبی هوازی و بیهوازی، مایکو پلاسما و انوکسین) است و سیستم کمپلمان آن نیز با گرما غیرفعال شده است.

ذخیره‌سازی انجمادی بافت بندناف

جمع‌آوری بافت بند‌ناف فرآیندی ساده، بدون درد و بی‌خطر است که به مجموعه فعالیت های بانک خون بندناف رویان اضافه شده است.
فرآیند ذخیره‌سازی بافت بند‌ناف با تهیه تقریباً ٢٠ سانتی‌متر از بافت بند‌ناف در زمان تولد شروع می‌شود. این عمل پس از خارج کردن جفت، بریده شدن بند‌ناف و جمع‌آوری خون بند‌ناف انجام می‌شود. سپس بخش بافت بند‌ناف تمیز می‌شود و در ظرفی استریل حاوی آنتی‌بیوتیک برای انتقال به آزمایشگاه قرار می‌گیرد. جمع‌آوری بافت بند‌ناف برای هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین انجام ‌می‌شود. با افزایش کاربردهای بالقوه سلول‌های بنیادی و سایر سلول‌های بافت بند‌ناف، فرآیند ذخیره‌سازی بافت بند‌ناف امروزه در سطح جهانی امری عادی است و بیش از ٦٠ درصد از مشتریان بانک‌های خون بندناف دنیا ترجیح می‌دهند هم خون بند‌ناف و هم بافت بند‌ناف نوزادشان را ذخیره کنند. از طرفی با ذخیره‌سازی خون بندناف و بافت بندناف، دسترسی کودک به دو نوع مختلف سلول بنیادی در آینده تضمین خواهد شد.

ذخیره سازی پالپ دندان

یکی دیگر از منابعی که امکان برداشت سلول بنیادی مزانشیمی را دارد دندان شیری است. دندان شیری در دوره‌ای از زندگی انسان ایجاد و سپس به صورت طبیعی از بدن جدا می‌شود و از این رو استفاده از این سلول‌ها روش کاملاً غیر تهاجمی است.

طی چند ماه آینده ذخیره سازی پالپ دندان به خدمات بانک سلول های بنیادی رویان اضافه و از ظرفیت استان ها برای جمع آوری پالپ استفاده خواهد شد. در حال حاضر آزمایشگاه پالپ دندان تجهیز و راه اندازی شده و فرآیند ذخیره سازی در حال آماده سازی است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • 16 مرداد؛ روز جهاددانشگاهی
ثبت امتیاز
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو در اخبار

آرشیو ماهیانه

Skip Navigation Links.